Cum a salvat jocul de blackjack o faimoasă companie de la dezastru

Una dintre cele mai interesante povești legate de jocurile de noroc s-a petrecut în anii 80’, atunci când Frederick Smith, fondatorul celebrei companii americane de curierat și logistică FedEx, a reușit să salveze compania de la faliment jucând ultimii bani ai firmei la mesele de blackjack din Las Vegas. Ideea nu este nicidecum una prea bună, însă la vremea respectivă și în condițiile date, jocul de blackjack era cam singura opțiune rămasă. Opțiune care s-a dovedit a fi de un real succes, în cele din urmă.

Frederick W. Smith - Fondatorul FedEx
Frederick W. Smith - Fondatorul FedEx

Dacă vă întrebați de ce Smith s-a oprit exact la blackjack când ar fi putut alege orice alt joc de noroc, ei bine să spunem ca acest joc de cărți cunoscut și sub denumirea de 21 este cel la care casa (cazinoul) are cel mai mic avantaj. Așa numita House Edge (partea casei) poate scădea chiar și sub 1% atunci când dealerul are în față un jucător experimentat, care cunoaște perfect și respectă întocmai cele mai bune strategii de joc la blackjack. Desigur, chiar și cei mai buni jucători pot avea zile proaste, însă asta e de la sine înțeles. Dacă ar exista jocuri de noroc la care balanța să fie mereu înclinată în favoarea jucătorilor, atunci cazinourile nu ar mai putea funcționa.

Iată de ce jocul de blackjack este și astăzi foarte popular în cazinourile tradiționale, dar și în cele online. De exemplu, în impresionanta colecția de jocuri de cazino ale agentiilor online cu licenta de la ONJN avem mai multe metode prin care putem accesa jocul de blackjack. Sunt disponibile în acest moment la top cazino online mai multe mese de blackjack normal sau live de la diferiti furnizori precum Evolution Gaming, lider mondial B2B în materie de live cazino. Mizele pornesc de la 2.50 ron la mesele clasice și se opresc la 15.000 ron, iar la cele live sunt cuprinse între 25 și 25.000 ron.

Top cazinouri online pentru Blackjack


Frederick Smith a fondat compania FedEx în anul 1971 (Federal Express a fost denumirea inițială), investind 4 milioane de dolari ai săi plus încă 80 de milioane din împrumuturi și investiții. La vremea respectivă, mai toate pachetele mai mari erau transportate pe teritoriul Statelor Unite ale Americii cu camioane, iar o mică parte cu avioane de pasageri. Smith însă, care în 1962, pe vremea când studia la Yale University, scrisese chiar și o lucrare pe tema „Automatizarea societății și transporturile de bunuri” era de părere că soluția ideală în transporturi ar fi folosirea unor avioane speciale, așa că asta a și făcut. Inițial, FedEx a pornit cu 14 avioane micuțe și 25 de orașe incluse pe harta transporturilor, urmând ca noi avioane și destinații să fie incluse pe parcurs. Totuși, lucrurile aveau să evolueze mult mai greu decât și-a imaginat.

flota avioane
Flota de avioane FedEx

Primele operațiuni ale companiei au avut loc pe 17 aprilie 1973, zi în care cele 14 micuțe avioane ale companiei au decolat de pe aeroportul Memphis International. În primele ore, FedEx a livrat nu mai puțin de 186 de pachete către 25 de orașe din Rochester, New York, Miami sau Florida. Din păcate însă, după primii doi ani, FedEx a ajuns în pragul falimentului, în principal din cauza creșterii prețului la kerosen (combustibilul destinat avioanelor). Datoriile ajunseseră la ordinul a milioane de dolari, iar sprijinul financiar atât de dorit nu venea de nicăieri, în ciuda eforturilor susținute ale companiei.

În cele din urmă, constatând că FedEx efectiv nu mai avea cum să funcționeze pentru nici măcar încă o săptămână, Smith a luat o decizie disperată. A luat ultimii 5.000 de dolari cash disponibili în companie și a zburat cu primul avion în Las Vegas, acolo unde a jucat blackjack în cazino. Norocul și abilitățile la jocul de blackjack l-au ajutat destul de rapid pe Smith să transforme cei 5.000 de dolari în 27.000 de dolari. Era o sumă care îi permitea să susțină serviciile companiei pentru săptămâna care urma, astfel că fondatorul FedEx nu a stat prea mult pe gânduri și a părăsit rapid Orașul Luminilor.

"The strip" - Celebra strada din Las Vegas
"The strip" - Celebra strada din Las Vegas

Evident, cei 27.000 de dolari nu însemnau mai nimic pentru problemele financiare ale companiei, însă au fost de-ajuns pentru ca FedEx să supraviețuiască încă o săptămână. Suficient pentru ca sprijinul financiar să apară. La 2-3 zile de la „isprava” din Las Vegas, un investitor impresionat de eforturile lui Smith a decis să investească nu mai puțin de 11 milioane de dolari în companie, iar FedEx a intrat ușor ușor pe o curbă ascendentă. Trei ani mai târziu, în 1976, compania raporta pentru prima oară un profit de 3.6 milioane de dolari, iar de-atunci trendul s-a menținut și astăzi compania este un adevărat colos pe piața transporturilor.

Una din bornele cele mai importante din istoria companiei este reprezentată de anul 2008, atunci când FedEx a achiziționat divizia de transport cu camioane LTL a companiei Watkins Motor Lines, pentru nu mai puțin de 780 de milioane de dolari. În urma tranzacției, patrimoniul FedEx a crescut cu 140 de centre și peste 14.000 de camioane și trailere. În prezent, FedEx este o companie estimată la câteva zeci de miliarde de dolari, care transportă mai mult de 1.2 miliarde de pachete anual, în peste 220 de țări. Numărul angajaților companiei era de 400.000 în urmă cu 3 ani.

Jocul de blackjack

În ceea ce privește jocul de blackjack, trebuie să spunem că, în esență, nu a suferit prea mari schimbări față de anii 70, deși a trecut o jumătate de secol. Noutățile demne de menționat sunt apariția cazinourilor online la începutul acestui secol, urmată de cea a studiourilor de live cazino, și faptul că se joacă acum cu mai multe pachete de cărți de joc simultan. Introducerea mai multor pachete de cărți (de regulă 5) la mesele de blackjack se „datorează” celebrelor metode de numărare a cărților din perioada 1960-1980, cu care jucătorii înzestrați cu o memorie excelentă și o capacitate de concentrare deosebită reușeau să bată dealerii cam de fiecare dată, câștigând sume consistente la cazinouri.