Trenul Orient Express a fost un vis ambițios al unui belgian de a conecta Lumea Veche cu Lumea Nouă. A devenit ulterior un simbol al unei epoci frumoase în care călătoria a fost ridicată la rang de artă și a ajuns în final un ecou al scriitorilor, pictorilor și cineaștilor. Oricum ar fi fost supranumit, Blitz Zug (Tren Fulger), Regele trenurilor sau Trenul Regilor, numele acestui tren a devenit sinonim cu călătoria luxoasă.
Trenul Orient Express – între istorie și legendă
Undeva la jumătatea secolului al XIX-lea a existat o perioadă încărcată de optimism, bazată pe succesele științei și pe deschiderea unor epoci aflate în prima faza a capitalismului. Revoluția industrială a marcat civilizația oocidentală, iar o nouă perioadă, supranumită și Belle Epoque, a început să înflorească. Burghezia a început să prindă contur iar visurile oamenilor îndrăzneau să privească spre viitor, spre modernitate.
Timid, dar consecvent, prin munca unui om ce stăpânea cu multă știință mecanismele de navigație și legile ingineriei, s-a născut transportul pe aburi, care deschidea noi orizonturi. Inginerul belgian, Georges Nagelmackers, a creat un dragon mecanic pe șine ce avea să de vină legendarul Orient Express.
Timid, dar consecvent, prin munca unui om ce stăpânea cu multă știință mecanismele de navigație și legile ingineriei, s-a născut transportul pe aburi, care deschidea noi orizonturi. Inginerul belgian, Georges Nagelmackers, a creat un dragon mecanic pe șine ce avea să de vină legendarul Orient Express.
Timid, dar consecvent, prin munca unui om ce stăpânea cu multă știință mecanismele de navigație și legile ingineriei, s-a născut transportul pe aburi, care deschidea noi orizonturi. Inginerul belgian, Georges Nagelmackers, a creat un dragon mecanic pe șine ce avea să de vină legendarul Orient Express.
Totul s-a întâmplat în 1867, când vizionarul Nagelmackers a înțeles că este nevoie de o creație industrială colosală care să unească, prin forța aburului, continente, gândiri, oameni și mărfuri.
Fumul alb și greoi era un simbol al conectării la lume, o realitate de care americanul înstărit se putea bucura în fiecare zi, și pe care inginerul belgian dorea să o transpună și în Europa.
Evoluția călătoriilor cu trenul
Logistica feroviară din acele vremuri era deficitară, și deseori traseele erau fragmentate și se opreau la granițele statale. În fiecare an însă, viteza transporturilor pe șine creștea, iar tot mai mulți cutezau să gândească mai departe, chiar la transportul oamenilor pe distanțe mici, apoi treptat, pe distanțe tot mai mari.
Călătoriile cu trenul în Europa secolului XIX erau un lux care deseori putea fi presărat cu multe pericole. Însă, odată cu construirea căilor ferate în diverse orașe, timpul a căpătat o altă dimensiune. Mersul trenurilor a impus gărilor din diferite orașe să își sincronizeze orele, rutele s-au perfecționat și astfel au început să se practice călătoriile tot mai lungi. Nu orice localitate avea privilegiul de a fi prezentă intinerariul trenurilor, astfel că pentru pentru a beneficia de fluierul locomotivelor, primăriile locale și guvernele făceau eforturi consistente pentru a se racorda la rutele feroviare.
Belgianul a plecat in America pentru a afla lucruri noi
Decepționat în dragoste, inginerul și-a părăsit țara natală și a plecat peste ocean, în America, unde a descoperit trenuri transcontinentale care ofereau o experiență a călătoriei cu totul inedită pentru acele vremuri: vagoane mai încăpătoare, cu cușetă, restaurant și mult lux.
Americanii călătoreau vagoane-cușete Pullman, în timp ce europenii erau cu mult în urmă. Aceste vagoane, fondate de George Pullman, ofereau confortul unui hotel cu personal prietenos. Și mai aveau ceva ce trenurile europene nu aveau: paturi pentru călătoriile pe distanțe mari.
Respins de Pullman într-o propunere de parteneriat, Nagelmackers s-a hotărt să copieze modelul Pullman, chiar să îl facă mai luxos decât exemplarul original și să îl aducă în Europa.
Forța aburului încă nu cuprinsese amploare într-o societate marxistă divizată pe clase sociale și pe nivele de muncă. Oamenii bogați erau greu de digerat iar vremurile se îndreptau spre o uniformazare a claselor sociale. Trenurile europene, puține la număr, fuseseră inițial destinate doar transporturilor de marfă, astfel că puțini se gândeau că și oamenii înstăriți pot beneficia de acest tip de transport.
Georges Nagelmackers a lansat Orient Express
Anul 1876 fost anul în care Georges Nagelmackers a fondat Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Designul inovator al serviciilor de transport propuse de Nagelmackers se remarca prin confort și servicii asemănătoare hotelurilor din împrejurimi, ceea ce însemna că oamenii puteau călători prin Europa fără a fi nevoiți să găsească cazări în fiecare seară.
Abia în 1883, visul lui Nagelmackers a devenit realitate, după ani de negocieri dificile cu mai multe companii feroviare europene. Fascinat de inovațiile ferovioare americane, după mult studiu și numeroase călătorii peste ocean, Georges Nagelmackers a lansat opera vieții sale: trenul Orient Express, un Titanic pe șine, ce avea să schimbe pentru totdeauna istoria transporturilor feroviare și să lege continente.
Orient Express a unit Estul cu Vestul
Orient Express a unit Estul cu Vestul, prin calea forței aburului, pe ruta Paris – Istanbul (pe vremea aceea Constantinopol), aducând turnurile gotice mai aproape de minaretele orientale. Era o societate ce nu mai avea granițe.
Drumurile parcurse cu Orient Express au schimbat mentalități și au redefinit timpul și spațiul. Oameni înstăriți, capete regale, spioni sau afacerișiti călătoreau cu garnitura de lux către Orient sau Occident, flămânzi după noi oportunități culturale.
Prin viziunea sa, inginerul belgian a adus epocii sale cel mai de preț cadou: o creație industrială ce a impus prin precizie și opulență. O combinație a trenurilor cu hotelurile, care să strabată rute pe distanțe lungi, în cel mai înalt grad de confort, pentru o clientelă strălucitoare.
Pentru a-și duce la îndeplinire idealul de a crea o adevărată experiență, Nagelmackers s-a asociat cu un aliat puternic, regele Leopold al Belgiei, un pasionat al călătoriilor, care l-a ajutat să își deschidă granițele.
Orient Express trecea prin România
Prima călătorie cu Trenul Orient Express
Călătoria inaugurală început în 4 octombrie 1883 și a durat aproximativ 13 zile pe ruta Paris, Strasbourg, Munchen, Viena, Budapesta, Bucureşti, Giurgiu, Ruse, Varna, Constantinpol, acoperind un total de 3.959 mile. Toată lumea vorbea despre asta și vroia să aibă șansa de a călca într-un tren cum n-a fost altul.
România a fost un nod feroviar important, parcursul trenului prin țară fiind marcat pe ruta Orient Express, Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timisoara-Varciorova-Craiova-Pitesti-Bucuresti Nord-Bucuresti Filaret-Giurgiu-Smarda Port.
În 14 august 1883 s-au inaugurat alte 2 rute concurente pentru a decongestiona traficul pe ruta inițială, prin Serbia și Bulgaria, denumite Simplon-Orient-Express și Arlberg-Orient Express, ce au funcționat până în 1962.
România a făcut eforturi pentru a menține Trenul Orient Express
Construcția tunelului Simplon a permis trenului să traverseze Alpii și a oferit călătorilor priveliști de poveste ce puteau fi admirate de pe scaune de pluș sau din paturi cu cearșafuri de mătase.
Statul român a făcut mari eforturi financiare de a menține acest tren în rețeaua CFR. Pentru a atrage traficul internațional,a realizat legătura feroviară București Nord-Constanța Port și a pus la dispoziția călătorilor cele mai elegante vapoare din Marea Neagră, supranumite și lebedele albe ale Bosforului, pentru a-i conduce la Golful Cornul de Aur.
Odată cu izbucnirea celor două Războaie Mondiale, farmecul călătoriilor luxoase s-a pierdut. Închiderea granițelor aflate sub bătaia tunurilor au dus la suspendarea servicilor Orient Express, reluate abia după 1945.
Trenul Orient Express – Opulență pe șine
Trenul Orient Express oferea o adevărată experiență. Iar pentru că importantă nu era destinația, ci călătoria, Regele Trenurilor și-a câștigat reputația pentru confortul și luxul său, devenind simbolul așa numitei Belle Epoque.
Nu oricine își permitea luxul de a achiziționa un bilet la bordul unui tren decorat cu suprafețe de lemn strălucitoare, paturi cu lenjerii de mătase, catifea și cristaluri. O singură călătorie costa un sfert din venitul mediu anual a unui francez.
Pe parcursul celor 130 de ani de funcționare, trenul a fost senzația întregii lumi. La bordul lui au călcat familii regale, aristocrație, diplomați care au creat controverse și legende. Restaurantul din interiorul trenului rivaliza cu restaurantele hotelurilor luxoase, unde se puteau servi preparate dintre cele mai sofisticate, precum stridii sau caviar. Muzicieni de top le cântau călătorilor în timp ce serveau masa, iar mobilierul din vagoane putea concura cu cel din castelele artistocraților.
Regele Trenurilor avea o clientelă controversată
In Trenul Orient Express s-a perindat multă strălucire și intrigă.
În 1934 Agatha Cristie publică clasicul roman „Crimă în Orient Express”. Acțiunea se petrece pe ruta Simplon, care trece prin Alpi, autoarea creionând cu deosebită măiestrie personajul detectivului Hercule Poirot. Această lucrare, împreună cu numeroasele adaptări de film care urmează, vor marca pentru totdeauna memoria colectivă, prin asocierea lui Orient Express ca fiind misterios și legendar.
În realitate, a existat o crimă nesoluționată, prin care s-a descoperit corpul unui atașat american, într-un tunel de pe ruta acestui tren. De-a lungul anilor, datorită clientelei, trenul a fost supranumit și “Spies Express” deoarece spioni renumiți ai acelor timpuri s-au urcat la bordul lui. Printre ei se număra Robert Baden-Powell, un spion britanic și Mata Hari, o spioană aflată în serviciul Germaniei și apoi al Franței.
Cunoscut drept inițiator al mișcării cercetașilor, legenda spune că Robert Baden Powell circula des cu acel tren, dându-se drept lepidopterolog. Planșele cu desene cu fluturi purtate cu el pe rutele feroviare, ascundeau hărți codificate ale fortificațiilor și instalațiilor militare din Balcani, folosite cu succes în Primul Război Mondial de către armata britanică și cea italiană.
Ultima călătorie – o amintire pentru nostalgici
În 1977 a avut loc ultima călătorie a trenului ce a deschis mințile popoarelor nomade cu intrigi, povești de dragoste sau de spionaj. La 20 mai, Orient Express făcea ultima călătorie directă de la Paris la Instanbul. Dezvoltarea industriei aeriene la sfârșitul secolului XX a afectat legendara companie, forțând-o să își vândă vagoanele la licitație.
Un nou capitol începe în 2016. Compania feroviară franceză SNCF crează o filială numită Orient Express, care prin cercetări și documentări continue despre istoria fabuloasă a trenului încearcă să-i reconstruiască farmecul și stilul. Acest nou capitol din povestea Orient Express se deschide la Paris, în cadrul târgului de artă contemporană FIAC.
Vremea luxului în transportului feroviar a apus, fiind astăzi înlocuit de avioane silențioase, unde luxul este separat de o perdea. Trenul Orient Express a fost unul dintre cele mai faimoase, și cu siguranță, unul dintre cele mai luxoase trenuri din istorie, creând povești nostalgice și legende în timpul celor 130 de ani de funcționare. Acum, garnitura de lux este doar un simbol a numitei “Belle Époque” care încă mai crează controverse și mistere neelucidate.
În prezent, cei care doresc să călătorească înapoi în timp, se pot transpune în Belle Epoque pe trenul luxos Belmonton, care străbate aceeași rută ca Orient Express: Simplon, și poartă numele.
Poveștile din tren au dat naștere unor filme
Poveștile cu spioni l-au inspirat și pe Ian Fleming care a scris în 1957 volumul „From Russia with Love”, ce a dat naștere la filmul cu același nume și l-a plasat pe faimosul James Bond în trenul Orient Express ca să dezlege misterele spionajului sovietic. Pe lângă povești cu spioni ce au dat naștere la romane polițiste, trenul a transportat numeroși pasageri faimoși. Regele Leopold deținea un vagon întreg pentru amantele sale.
Venice-Simplon – Orient Express
Compania Belmonton a asamblat și a restaurat meticulos, în 1930, o parte din vagoanele originale pentru a oferi călătorilor farmecul burghez de altădată.
O călătorie Berlin – Paris la cușetă pornește de la £ 3500, în care sunt inclusie aperitive, o cină cu 4 feluri de mâncare preparate de chefi francezi, urmând ca în a doua zi să te bucuri de traversarea râului Rhin savurând un cocktail la bar și un prânz cu 3 feluri de preparate.
Proiectul se bucură de investiții continue. O parte din cabine au fost lansate în 2018 în stilul artdeco ca o replică de foarte bună calitate a acelor timpuri.
Venice-Simplon – Orient-Express in Romania
Venice-Simplon-Orient-Express a tranzitat ultima oară România în august 2019, în cadrul unor călătorii de 5 zile cu hoteluri incluse care au tranzitat: Instanbul-București-Budapesta-Paris și viceversa, începând cu £ 15500. Trenul a intrat în țară pe la episcopia Bihor și a oprit în Oradea, Gîrbău (oprire neprogramată), Cluj, Teiuș și Sighișoara și Sinaia, unde a staționat peste 3 ore pentru ca turiștii să viziteze Castelul Peleș. Ultima oprire în țară a fost la București, unde turiștii au fost cazați la hotelul Mariott. Comorile istoriei sunt neprețuite și par uneori intangibile, însă pentru cei care doresc să trăiască o experiență de neuitat, la un preț semnificativ, pot afla mai multe despre rezervări și informații pe Luxury Trains.
Orient Express joc ca la pacanele
Jocul ca la aparate Orient Express a fost lansat de Yggdrasil Gaming si are un sistem de joc clasic, 5 role cu 20 de linii de plata. La fel ca multe sloturi online din ziua de astazi, merge pe toate platformele chiar si de pe mobil. Orient Express vine cu 4 moduri: Paris, Venetia, Belgrad si Istanbul iar in fiecare dintre acestea puteti obtine rotiri gratuite dar si castiguri multiple de pana la x5.
Sunt Fulgusin Marcel si sunt CEO la Tipzor Media SRL, una dintre primele companii din Romania care au obținut licența de cls. a II-a din partea ONJN, companie care deține si administrează site-ul cazino365.ro.
Compania condusa de mine are in portofoliu mai multe proiecte de succes in zona de casino si pariuri. De asemenea, Tipzor Media SRL a fost prima companie din Romania care a vândut un site din nișă cu peste un milion de euro.
Îmi place sa joc poker si blackjack, însă ocazional mă distrez si la sloturi sau pariuri. Am jucat poker la nivel pro pentru 2 ani atât live cat si online cu rezultate bune. Am peste 200.000 euro profit in online la limitele mici. Jocul meu favorit de poker este Pot Limit Omaha.
Joc si offline, mai rar in ultimul timp, la mesele de Blackjack live. Pe site-ul cazino365.ro, alături de echipa mea, va prezint cele mai noi oferte, bonusuri si rotiri gratuite la cazinourile online. In secțiunea de blog îmi place sa împărtășesc din experiența mea si sa scriu strategii de joc, reguli si ghiduri pentru jocuri de cazino.