Fernando Magellan (14 octombrie 1480 – 27 aprilie 1521) rămâne în istorie ca fiind unul dintre cei mai importanți navigatori și exploratori din lume. Magellan este cunoscut pentru prima circumnavigație din istorie, după ce a călătorit din vest până la Moluce, prilej cu care a descoperit și strâmtoarea care astăzi îi poartă numele. El a fost astfel omul care a orchestrat prima călătorie în jurul Pământului, chiar dacă a murit pe parcurs.

Primii pași pentru Magellan

Primii pași pentru Magellan
Inceputul calatoriei lui Magellan

Încă din tinerețe, Magellan a fost un aventurier. Astfel, în 1504 el s-a înrolat într-o călătorie spre India. Cinci ani mai târziu, el a fost rănit în bătălia de la Diu, dar în același an s-a înrolat și în călătoria spre Insulele Mirodeniilor, cunoscute și sub numele de Insulele Moluce. Aceasta expediție a fost însă oprită și atacată la Malacca. În anul 1510, Magellan a primit rangul de căpitan datorită serviciilor aduse Coroanei Regale portugheze. Totodată, el a fost factor important în cucerirea Malaccai, unde s-au descoperit mirodenii importante. În 1521, Magellan a participat la o expediție de cucerire a orașului Azamor din Maroc, însă a fost rănit grav și a rămas șchiop pe viață. Mai mult, la întoarcerea în Portugalia el a fost acuzat de conducerea țării că a făcut comerț cu maurii.

Astfel, el a intrat în dizgrația regelui portughez și a fost tras pe linie moartă. Vestea a fost doar o simplă lovitură în orgoliu pentru Magellan, întrucât acesta a decis să renunțe la cetățenia portugheză și și-a oferit serviciile către Curtea Regală a Spaniei, unde a fost primit cu brațele deschise având în vedere experiența sa de explorator.

Planul pentru călătoria în jurul lumii

Ajuns în fața regelui Spaniei, Carol al V-lea, cunoscut și sub denumirea de Carol Quintul, Fernando Magellan a prezentat un plan prin care își propunea să ajungă în Insulele Mirodeniilor prin vest. Insulele Mirodeniilor, cunoscute și sub denumirea de Insulele Moluce, sunt situate în zilele noastre undeva între Sulawesi și Noua Guinee. Scopul era de a descoperi noi locuri, dar și de a aduce mirodenii noi, atât de apreciate în acele vremuri.

Pe atunci, informațiile disponibile erau destul de limitate și nu se știa măcar daca exista zone navigabile în așa fel încât o călătorie pe ape să fie posibilă. Se știa că există un Ocean Atlantic și o întindere imensa de uscat dincolo de acesta și multe voci spuneau că aceasta blochează orice cale de acces, în special în sud. Tocmai de aceea, era improbabil să se poată ajunge la Indiile Orientale prin vest. Totuși, Magellan a crezut în planul sau și miza pe faptul că exista o trecătoare prin America de Sud, deși niciuna nu era descoperită în acele vremuri. Totuși, Magellan anunțase că e pregătit să navigheze până la 75 de grade latitudine sudică în cazul în care va fi nevoie să găsească o cale de acces.

În planificarea călătoriei, exploratorul se consultase cu astronomul Faleiro, dar primise și asigurări din partea bogătașului spaniol Christopher de Haro că va primi finanțarea necesară. De Haro locuise o buna perioadă în Lisabona și îi purta pică regelui portughez, astfel că îl susținea cu orice preț pe Magellan ca un semn de răzbunare. În aceste condiții, regele Carol Quintul, Magellan și Faleiro au parafat o convenție. Magellan și Feleiro au fost desemnați căpitanii generali ai expediției și urmau să primească 5% din profitul generat de mirodeniile descoperite, iar teritoriile cucerite urmau să intre sub propria lor guvernare și să rămână și moștenitorilor lor.

Startul unei expediții istorice

Startul unei expediții istorice
Aventurile lui Magellan

Călătoria spre Insulele Mirodeniilor a început pe 10 august 1519, din orașul Sevilla. Echipajul era format din 270 de oameni în total, aflați în cinci bărci. Faleiro a renunțat însă la expediție deoarece își făcuse horoscopul și avea să afle că această călătorie i-ar putea fi fatală. Chiar și așa, Magellan a luat startul călătoriei și a plecat spre obiectivul său final. El a navigat spre sud de-a lungul coastei Argentinei, loc în care a dat peste grupuri de băștinași pe care i-a numit patagonezi (picioare mari). Întreaga regiune a numit-o astfel Patagonia, iar denumirea este folosită inclusiv în zilele noastre.

Magellan a avut de furcă pe parcursul acestei expediții și cu numeroase revolte ale echipajului, care găseau fel și fel de motive de nemulțumire.  Nu a fost totul numai lapte și miere în această expediție, drept dovadă stând problemele pe care echipajele le-au avut. Astfel, prima navă a fost distrusă, iar a doua s-a întors în Spania. Totuși, bucuria avea să apară în momentul în care a găsit mult așteptata trecătoare care desparte masa continentală a Americii de Sud de Țara de Foc. Această trecătoare, care astăzi poartă numele de Strâmtoarea Magellan, era o zonă înșelătoare, foarte periculoasă pentru nave. De altfel, câteva secole a fost o adevărată sperietoare pentru navigatori.

Descoperirea Oceanului Pacifc

Când a ieșit din imensa Mare a Sudului a lui Balboa, Magellan  avea să descopere o apă atât de mare încât nu părea să se mai termine. El i-a dat numele de Oceanul Pacific. Totuși, nimeni nu se aștepta că apa aceasta să se întindă pe o suprafață atât de vastă. Sigur, peisajele erau foarte frumoase, dar consumarea proviziilor începea să-și spună cuvântul.

Concret, Fernando Magellan a avut nevoie de 98 de zile pentru a traversa Oceanul Pacific, iar în întreaga călătorie a dat peste doar doua mici insule, care erau sterpe și pustii. În aceste condiții, echipajul rămas a suferit din plin și a acuzat lipsa alimentelor proaspete, a apei potabile și a scorbutului. Oamenii au fost nevoiți să mănânce talaș, piei de vită și șobolani, iar mulți dintre ei au murit din aceste motive.

Descinderea în arhipelagul Guam și raspândirea creștinismului

Ajuns în cele din urmă în arhipelagul Guam (situat în zilele noastre la nord de Groapa Marianelor), Fernando Magellan a dat peste niște insule locuite de băștinași sălbatici extrem de periculoși. Astfel, Magellan le-a dat acestor insule denumirea de Ladrones. Magellan și oamenii săi au descins în aceste locuri pe 6 martie 1521, cu scopul de a se alimenta parțial. Totuși, băștinașii violenți i-au prădat, venind în întâmpinarea lor la bordul unor canoe. Navigatorii au reușit însă să se ferească, iar pe 17 martie au plecat spre Filipine și au debarcat pe insula Homonhon.  Aici, ei aveau să descopere peisaje idilice, mirodenii, pasări viu colorate și băștinași ce păreau pașnici. Au urmat descinderi pe insulele Limasawa (unde s-a ținut prima liturghie din Filipine) și o alta pe insula Cebu. Aici, regele Rajah Humabon s-a converitit la creștinism împreună cu poporul lui.

Magellan joc de pacanele online

EGT a produs mai multe jocuri de pacanele interesante printre care si Magellan, lansat la data de 06.03.2017. Ca multe alte sloturi cazino din oferta acestui producator, avem parte de un gameplay clasic cu 5 role si 50 de linii de plata, pe care putem miza pana la 1000 RON per rotire. Grafica moderna, jackpot-ul progresiv si speciala sunt cateva din functiile speciale pe care le are acest joc. In timpul specialei putem obtine castiguri mai mari decat la jocul normal dar si 7 runde speciale. La noi pe site puteti incerca ast slot video pe gratis iar daca vreti sa jucati cu bani reali la top cazinouri online, va recomandam platforma Netbet ce asigura multe bonusuri si oferte pentru toti clientii.

Pacanele online gratis: Magellan
5.0/5
Pacanele online gratis: Magellan

Cum a murit Fernando Magellan

Nu toată lumea avea însă să accepte convertirea la creștinism. Spre exemplu, Lapu-Lapu, regele micuței insule Mactan, aflată lângă Cebu, nu a dorit să se supună invadatoriilor. Fernando Magellan avea la dispoziție un grup de bărbați fioroși cu armură și înarmați cu archebuze. În aceste condiții, el nu-și imagina că oamenii săi nu vor putea trece de băștinașii dezbracați, chiar dacă aceștia erau de 30 de ori mai numeroși.

Au urmat bătălii grele, iar Magellan a murit împreună cu șase dintre oamenii săi, ucis de o săgeată otrăvită, pe 27 aprilie 1521. Deși erau considerați vulnerabili, oamenii războinicului Lapu-Lapu aveau scuturi de lemn, care făceau față cu brio archebuzelor. De asemenea, ei aveau săgeți otrăvite, care aveau un efect năucitor. Supraviețuitorii au încercat să se adăpostească și au crezut că și-au găsit refugiul pe insula Cebu, unde anterior au fost primiți cu brațele deschise. Între timp însă, regele Humabon a pus la cale o ambuscadă împotriva noilor veniți. I-a invitat la cină cu promisiunea că vrea să le dea bucurii și daruri pe care să le trimită regelui Spaniei, însă el dorea doar să-i ucidă pentru a reintra în grațiile celor din Mactan. Astfel, cei care au rămas la bordul navelor ancorate au fugit.

Întoarcerea în Spania

După moartea lui Fernando Magellan, conducerea expediției a fost preluată de Juan Sebastian Elcano. El mai avea la dispoziție 113 oameni și trei nave. Totuși, în data de 2 mai 1521, nava Concepcion a fost arsă în fața insulei Bohol. S-a considerat că oamenii rămași mai pot conduce doar două nave. Astfel, echipajele au rămas doar pe navele Victoria și Trinidad. S-a făcut o oprire în insula Palawan pentru aprovizionare cu orez, iar la mijlocul lunii iulie s-a ajuns în orașul Brunei, aflat în nordul insulei Borneo.  În cele din urmă, pe 29 iulie, s-a ridicat ancora și s-a ajuns în insulele Mirodeniilor.

Pe 8 noiembrie 1521, cele două nave au ajuns la Tidore, în insulele Maluku. Totuși, când se pregăteau să plece, s-a descoperit o scurgere gravă de apă pe nava Trinidad. Astfel, ea a fost nevoită să rămână aici pentru reparații și a putut porni la drum abia după patru luni. Ulterior, nava Trinidad a fost arestată de portughezi, care aveau să mai găsească la bord doar 20 de marinari foarte slăbiți.

În schimb, Victoria, a părăsit insula Tidore pe data de 21 decembrie 1521. A reușit să traverseze Oceanul Indian și să treacă de Capul Bunei Speranțe, ajungând înapoi în Spania. Doar 18 membri ai echipajului au reușit să facă acest lucru, pe 16 septembrie 1522. 12 oameni au rămas prizonieri în Capul Verde portughez și s-au putut întoarce abia peste câteva săptămâni.

Vânzarea mirodeniilor descoperite a acoperit o bună parte a costurilor inițiale ale călătoriei, dar nu și pe cele pentru a acoperi datoriile față de urmașii și văduvele celor morți.

În orice caz, această expediție este considerată poate cea mai periculoasă din istorie. De altfel, o a doua călătorie a avut loc abia peste 58 de ani și a fost efectuată de Francis Drake. În schimb, Strâmtoarea Magellan a fost abandonată multe secole și doar săparea canalului Panama din 1914 a oferit o soluție potrivită pentru traversarea acestei rute pe la Capul Horn.

Lista primilor 18 oameni care au reușit primul ocol al Pământului:

  • Juan Sebastian Elcano – căpitan;
  • Francisco Albo – timonier;
  • Miguel de Rodas – supraveghetor;
  • Juan de Acurio – supraveghetor;
  • Hâns – tunar;
  • Hernando de Bustamante – bărbier;
  • Martin de Judicibus – ofițer de ordine;
  • Diego Gallego – marinar;
  • Nicolas de Nauplie – marinar;
  • Miguel Sánchez de Rodas – marinar;
  • Francisco Rodrigues – marinar;
  • Juan Rodriguez de Huelva – marinar;
  • Antonio Hernandez – marinar;
  • Juan de Arratia – mus;
  • Juan de Santander – mus;
  • Vasco Gomes Gallego – mus;
  • Juan de Cubileta – paj;
  • Antonio Pigafetta – suplinitor.
Cazinouri Recomandate
1.200 RON + 300 Rotiri Gratuite bonus de bun venit
Bonus 100 % pana la 1.000 RON + 1000 Rotiri Gratuite, fara conditii de rulaj
100% pana la 1.500 RON + 300 Rotiri Gratuite la NetEnt
100% Bonus până la 1000 RON + 333 Rotiri Gratuite la 20 Super Hot
100% pana la 5.000 RON + 250 Rotiri Gratuite
100% până la 1500 RON la prima depunere + 400 Rotiri Gratuite la 20 Hot Blast