Formula 1 2023 – calendarul curselor, favoriți & cote pariuri, noutăți. Nici nu s-a încheiat bine sezonul 2022 și Formula 1 a intrat în efervescența pregătirilor pentru sezonul viitor. Acesta va debuta pe 5 martie în Bahrain și se va desfășura pe parcursul a 23 de curse, ultima dintre ele urmând a avea loc pe 26 noiembrie la Abu Dhabi. Anul acesta nu s-au consemnat mari schimbări în ceea ce privește reglementările tehnice din Formula 1, dar au fost alte sectoare unde s-au înregistrat multe mișcări.
A crescut numărul curselor de Formula 1 2023
În 2023 se va desfășura cel mai mare număr de curse din istoria Formulei 1. Dacă Marele Premiu al Franței de pe circuitul Paul Ricard nu mai figurează în Formula 1 2023 Calendar, revine în circuit Qatar, iar în Las Vegas va fi organizat un Grand Prix pe timp de noapte. În timp ce SUA va organiza 3 curse de Formula 1 (Miami, Austin și Las Vegas), a fost confirmat și Marele Premiu de la Monaco, a cărui desfășurare era sub semnul întrebării.
În 2020, pe circuitele de la Silverstone, Monza și Interlagos, și în 2022, pe circuitele Imola, Red Bull și Interlagos, au fost organizate curse de sprint pe distanța de 100 km. Acestea au stabilit grilele de start ale Marilor Premii respective. Deși nu sunt pe placul tuturor piloților, conform Președintelui Formula 1, Stefano Domenicali, acestea au fost bine primite de spectatori deoarece „oferă acțiune pe parcursul a trei zile, cu toți piloții luptând pentru ceva, începând de vineri și până la evenimentul principal de duminică, ceea ce adaugă mai multă dramă și emoție weekend-ului.”
Tot el afirma că „feedback-ul fanilor, echipelor, promotorilor și partenerilor a fost foarte pozitiv, iar formatul adaugă o nouă dimensiune Formulei 1 și cu toți dorim să îi asigurăm succesul viitor”. Așa se face că în Calendarul Formula 1 2023 sunt prevăzute 6 curse de sprint. Până în acest moment, doar promotorul Marelui Premiu al Azerbaidjanului și-a manifestat intenția de a organiza una dintre cele 6 curse de sprint.
Cum arată Calendarul Formula 1 2023:
- 5 martie: Marele Premiu al Bahrainului, la Sakhir
- 19 martie: Marele Premiu al Arabiei Saudite, la Jeddah Corniche Circuit – Jeddah
- 2 aprilie: Marele Premiu al Australiei, Albert Park – Melbourne
- 30 aprilie: Marele Premiu al Azerbaidjanului, la Baku
- 7 mai: Marele Premiu de la Miami (Florida)
- 21 mai: Marele Premiu al Regiunii Emilia Romagna, la Imola
- 28 mai: Marele Premiu al Principatului Monaco, la Monte Carlo
- 4 iunie: Marele Premiu al Spaniei, Circuit de Barcelona – Catalunya
- 18 iunie: Marele Premiu al Canadei, la Montreal
- 2 iulie: Marele Premiu al Austriei, Red Bull Ring – Spielberg
- 9 iulie: Marele Premiu al Marii Britanii, la Silverstone
- 23 iulie: Marele Premiu al Ungariei, Hungaroring, Budapesta
- 30 iulie: Marele Premiu al Belgiei, la Spa-Francorschamps
- 27 august: Marele Premiu al Ţărilor de Jos, la Zandvoort
- 3 septembrie: Marele Premiu al Italiei, la Monza
- 17 septembrie: Marele Premiu al Singapore
- 24 septembrie: Marele Premiu al Japoniei, la Suzuka
- 8 octombrie: Marele Premiu al Qatarului, Lusail International Circuit
- 22 octombrie: Marele Premiu al Statelor Unite, Circuit of The Americas – Austin (Texas)
- 29 octombrie: Marele Premiu al Mexicului, la Ciudad de Mexico
- 5 noiembrie: Marele Premiu al Braziliei, Interlagos – Sao Paulo
- 18 noiembrie: Marele Premiu de la Las Vegas (Nevada)
- 26 noiembrie: Marele premiu de la Abu Dhabi, Yas Marina – Emiratele Arabe Unite
Schimbări în echipele Formula 1 2023
Retragerea lui Sebastien Vettel după ultima cursă din 2022 a declanșat un carusel al mișcărilor în cadrul echipelor de Formula 1. Spaniolul Fernando Alonso a fost cooptat în echipa Aston Martin, eliberând un loc la Alpine. Lândă Ochon, la Alpine a fost adus Pierre Gasly de la Alpha Tauri.
Avalanșa a continuat cu promovarea olandezului Nyck de Vries la Alpha Tauri. Campion în Formula E și mai mult timp rezervă la Mercedes, acesta l-a înlocuit pe Alex Albon în mașina Williams din Grand Prix-ul Italiei 2022.
Imediat după terminarea sezonului 2022, Haas a anunțat că îl înlocuiește pe Mick Schumacher cu Nico Hulkenberg. Ultima clasată, Williams, l-a confirmat pe Albon, dar dorește să-l înlocuiască pe Nicholas Latifi cu americanul Logan Sargeant. Acesta a activat în Formula 2 și mai are nevoie de puncte pentru a obține superlicența FIA. După ce McLaren l-a adus pe Oscar Piastri lângă Lando Noris, Daniel Ricciardo s-a întors la Red Bull ca pilot de rezervă.
Red Bull, Ferrari, Mercedes și Alfa Romeo mizează pe aceiași piloți și în Formula 1 2023.
Piloții echipelor de Formula 1 pentru 2023
- Oracle Red Bull Racing – Max Verstappen (Olanda), Sergio Perez (Mexic)
- Scuderia Ferrari – Charles Leclerc (Monaco), Carlos Sainz jr. (Spania)
- Mercedes-AMG Petronas – Lewis Hamilton (Marea Britanie), George Russel (Marea Britanie)
- McLaren – Lando Norris (Marea Britanie), Oscar Piastri (Australia)
- Alfa Romeo – Valtteri Bottas (Finlanda), Zhou Guanyu (China)
- BWT Alpine – Pierre Gasly (Franța), Esteban Ocon (Franța)
- Alpha Tauri – Yuki Tsunoda (Japonia), Nyck de Vries (Olanda)
- Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team – Lance Stroll (Canada), Fernando Alonso (Spania)
- MoneyGtam Haas F1 Team – Kevin Magnussen (Danemarca), Nico Hulkenberg (Germania)
- Williams Racing – Alexander Albon (Thailanda), Logan Sargeant (SUA)
- Când vor fi lansate mașinile de Formula 1 pentru 2023
- Nicio echipă nu a furnizat informații despre momentul lansării noilor mașini.
Când vor fi testate noile mașini pentru 2023
Tot ce se știe este că pentru sezonul 2023 este prevăzută o singură perioadă de testare, între 23 și 25 februarie. Testele din pre-sezon vor avea loc, ca și în 2022, pe circuitul de la Sakhir, din Bahrain.
Cele 3 zile de antrenamente vor avea formatul obișnuit de 4 ore dimineața și 4 ore după-amiaza, cu o pauză de o oră între sesiuni. Toți cei 20 de piloți titulari, piloții de teste și cei de rezervă vor avea acces la teste, dar doar o singură mașină a unei echipe se poate afla la un moment dat pe circuit.
Modificarea regulilor pentru Formula 1 2023
Oscilațiile verticale observate la cele mai multe dintre monoposturi a determinat oficialii să aprobe ridicarea podelei cu 15 cm pentru a crește siguranța în trafic pe circuite. Inițial a fost propusă o creștere cu 25 cm a gărzii la sol, dar echipele nu au fost de acord. În același timp, s-a hotărât efectuarea unor teste de flexibilitate mai stricte, în timp ce gâtul difuzorului spate a fost mărit pentru a face partea inferioară a mașinii mai tolerantă din punct de vedere aerodinamic la variațiile înălțimii dinamice.
Pentru sezonul 2023 au fost modificate și standardele de siguranță pentru roll-hoop. Acestea erau necesare după cumplitul accident suferit de pilotul Zhou Guanyu de la Alfa Romeo în timpul Cursei de la Silverstone. După ce mașina acestuia s-a răsturnat și a patinat pe pistă, vârful ascuțit al roll-hoop-ului a săpat în asfalt și s-a desprins.
Chiar dacă dispozitivul Halo și-a făcut treaba și a salvat viața pilotului chinez, analiza efectuată a demonstrat că este necesară rotunjirea vârfului cercului de rulare și efectuarea unor teste în care sarcina va împinge vârful de rulare pe direcția înainte. În același timp, trebuie efectuate teste pentru a garanta integritatea roll-hoop în orice situație.
Echipele de Formula 1 vor avea mai multă libertate în proiectarea și reglarea aripii față. Flapsurile vor putea fi ajustate cu până la 40 de milimetri, iar raza filetului dintre elemente și console va crește cu până la 4 mm. Această modificare va putea fi făcută și în cazul eleronului spate. La rândul lor, legăturile aripii spate vor fi înălțate cu 60 mm.
Alte modificări în noul sezon
Pentru a crește vizibilitatea în spate, mașinile de Formula 1 vor fi echipate cu oglinzi extinse de la 150 mm x 50 mm la 200mm x 60 mm.
FIA a aprobat modificări și în ceea ce privește greutatea mașinii de curse. Aceasta poate să scadă până la masa țintă de 796 kg, valabilă înaintea sezonului 2022. În același timp, va crește greutatea minimă a motorului, deoarece unele conducte vor fi asimilate acestuia.
Din sezonul viitor al întrecerii, „combustibilul dintr-o mașină nu trebuie să fie mai rece cu mai mult de zece grade decât temperatura ambientală sau cu mai mult de zece grade (anterior 20) sub cea ambientală în orice moment când mașina funcționează după ce a părăsit zona de garaj desemnată a concurentului“.
De asemenea, rezervoarele de combustibil vor trebui să aibă montată o supapă de presiune pentru evitarea suprapresurizării, iar, conform specificațiilor FIA, „orice țeavă de evacuare wastegate prin care trec toate fluidele de evacuare wastegate trebuie să aibă o secțiune interioară mai mică de 1.500 mm2, iar toate suprafețele exterioare trebuie să aibă un efect aerodinamic minim asupra fluxului de aer exterior“.
Cine va câștiga Formula 1 2023?
Specialiștii Formula 1 cred că echipa Red Bull va domina întrecerea în viitorul sezon. La rândul lor, casele de pariuri online au pregătit selecțiile antepost pentru viitoarea întrecere. Bookmakerii îl văd pe Max Verstappen ca principalul pretendent la titlu, cu cota 1.65.
Tot ei anticipează că Lewis Hamilton (Mercedes) se va implica în lupta pentru primul loc, cu cota 5.00 pentru a reuși. Aceeași cotă o are și Charles Leclerc pentru a cuceri un nou titlu la piloți pentru Ferrari după 16 ani.
Cu cota 12.00, George Russel de la Mercedes pleacă cu a 4-a șansă, fiind urmat de Spaniolul Carlos Sainz de la Ferrari, cu cota 20.00, și Sergio Perez, de la Red Bull, cu cota 25.00.
Cu cea mai bună cotă la pariuri online pentru a deveni campioană pe echipe în sezonul de Formula 1 2023 este creditată Red Bull Racing (cota 2.00). Progresul vizibil înregistrat în finalul sezonului 2022, o plasează pe echipa Mercedes ca principală contracandidată, cu cota 2.50. Deși este actuala vicecampioană mondială, Ferrari pleacă abia cu a treia șansă în sezonul 2023, cu cota 5.00 pentru a câștiga întrecerea.
Noutăți
Se zvonește prin padocuri că Ferrari pregătește o nouă revoluție în încercarea sa de a ajunge din nou campioană mondială. De aceea, se pare că Directorul General Mattia Binotto își va da demisia în curând, iar în locul său va fi numit Frederic Vasseur, Director General la Sauber (Alfa Romeo) din 2017. Ofertat și vara trecută, acesta și-ar fi dat acordul pentru a ajunge șef la Maranello.
Circuitul stradal Jeddah Corniche din Arabia Saudită va opera unele modificări pentru cursa din 19 martie 2023. În virajele 22 și 23 au fost adăugate borduri teșite și a fost ajustată amplasarea gardului pentru a se obține o reducere a vitezei cu 50 km/h. Virajele 14 și 20 vor oferi o mai bună vizibilitate prin retragerea gardurilor. Au mai fost adăugate borduri teșite în curbele 4, 8, 10, 11, 17 și 23 și„linii de zgomot” în virajele 3, 14, 19, 20 și 21.
Întrebări frecvente Formula 1 2023
Salutare tuturor! Numele meu este Boară Mircea Marius. Vă urez distracție plăcută pe platformele companiei în calitate de Content Manager și Redactor la Tipzor Media. Sunt absolvent al Facultății de Litere și Istorie din Craiova – specializarea Română/Engleză (promoția 1998) și lucrez pentru compania Tipzor Media din anul 2016, fiind cel mai vechi membru al echipei.
Fie că vorbim de fotbal, biliard, rummy, poker, sloturi, ruletă sau blackjack, pot spune că sporturile și jocurile de noroc au făcut mereu parte din „colecția” personală de hobby-uri. Astfel, de-a lungul anilor, am ajuns la un nivel de expertiză care să îmi permită să realizez tutoriale, articole, recenzii și alte materiale dedicate jocurilor de noroc, materiale care te pot ajuta să devii un jucător mai bun și, cel mai important, unul responsabil.